مالیات ملک در قبرس شمالی

مقررات جدید مالیات بر دارایی در قبرس شمالی 2023

مقدمه

قبرس شمالی یکی از کشورهای قانون مند خاورمیانه محسوب می‌شود و همه کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، باید اطلاعات کامل را در مورد قوانین این کشور داشته باشند. دغدغه بسیاری از افرادی که تصمیم مهاجرت به قبرس شمالی را دارند، خرید ملک در قبرس شمالی است. این کشور در سال 2023 قوانین جدیدی را بر روی مالیات برای املاک و دارایی ‌ها و خرید و فروش ملک در قبرس شمالی وضع کرد. این قوانین جدید مالیات در قبرس شمالی فقط برای کسانی که ملک می‌ خرند، اجرایی می‌ شود و کسانی که قبل از وضع این قانون قرارداد بسته اند طبق قوانین قبلی مالیات را پرداخت می‌ کنند.

مقررات جدید مالیات در قبرس شمالی با هدف رشد بخش املاک و دارایی ‌های این کشور و همچنین ایجاد درآمد برای دولت وضع شد و کسانی که در حال خرید ملک در قبرس شمالی هستند، باید از نرخ جدید مالیات در این کشور اطلاع داشته باشند و تلاش کنند قرارداد ملک خود را تا قبل از تاریخ 10 فوریه 2023 ثبت کنند، زیرا پس از این تاریخ مالیات بر دارایی‌ ها با نرخ و قوانین جدید محاسبه خواهد شد.

در خصوص خرید ملک و املاک در قبرس شمالی بهترین گروهی که می‌ توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند، شرکت ایجنت مبین است که به عنوان شرکتی ایرانی – قبرسی فعالیت می‌ کنند و با مشاورین مجرب در این زمینه بهترین گزینه برای ارائه خدمات در مورد سرمایه‌ گذاری، خرید ملک و امور تحصیلی و امور مربوط به مهاجرت به قبرس شمالی می باشد. حال از شما می‌خواهیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مقررات جدید مالیاتی در قبرس شمالی آشنا شویم.

مقررات جدید مالیات بر دارایی در قبرس شمالی 2023

مالیات ملک در قبرس شمالی

قوانین خرید ملک در هر کشوری با کشور محل زندگی شما بسیار متفاوت است و مقررات مخصوص به خود را دارد. در کشور قبرس شمالی قوائد مالیات بر املاک به این شکل است که شما برای خرید یک ملک نیاز به مجوز دارید و پس از اخذ مجوز می‌ توانید ملک را خریداری کنید و زمانی که ملک را معامله کردید، باید مالیات آن را پرداخت کنید تا ملک خریداری شده به نام شما انتقال پیدا کند. مالیات ملک در قبرس شمالی بر اساس هزینه انتقال و ثبت ملک خریداری شده حساب می‌ شود و این نرخ را سازمان املاک و مستقلات این کشور اعلام می‌ کند. بدین صورت کسانی که تا قبل از 10 فوریه 2023 ملکی را معامله کرده باشند، طبق قانون قبلی مالیات 3 درصد از هزینه انتقال را به عنوان مالیات پرداخت می‌ کنند.

اما کسانی که پس از این تاریخ اعلام شده معامله و قرارداد خود را ثبت کنند، باید طبق مقررات جدید مالیاتی 6 درصد از هزینه انتقال ثبت نام زمین را برای مالیات پرداخت کنند. همچنین این قوانین جدید مالیات برای خریداران خارجی و داخلی متفاوت است و خریداران خارجی باید مالیات جدیدی را با نام مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کند و این مالیات جدید بر ارزش کل قرارداد و با نرخ 6 درصد اعمال می‌ شود که در ادامه به طور کامل به توضیح آن می‌ پردازیم.

برای خرید ملک در قبرس شمالی چه مالیات هایی باید پرداخت شود؟

به طور کلی خریداران ملک در قبرس شمالی دو نوع مالیات اصلی را باید پرداخت کنند که مالیات بر ارزش افزوده و تمبر مالیاتی نام دارد. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که فقط در موارد خاصی اجرا می‌شود، یعنی وقتی که فروشنده ملک تاجر یا فروشنده ی حرفه‌ ای املاک باشد، در این صورت فروشنده می‌ تواند مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار بگیرد. اما اگر طرفین قرارداد یعنی هم خریدار هم فروشنده طبق شرایط دیگری توافق کنند، خریدار می‌ تواند این مالیات را پرداخت نکند و یا طبق شرایطی پرداخت کند. مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 5 درصد قابل پرداخت است و امروزه برخی از املاک به این علت به فروش مجدد گذاشته شده‌ اند که مالیات بر ارزش افزوده آن ها پرداخت شود، زیرا خریداران قبلی این املاک در زمان خرید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکرده‌ اند.

مورد بعدی تمبر مالیاتی است که باید در بازه زمانی 21 روز بعد از تاریخ ثبت نام قرار داد پرداخت شود. نرخ پرداخت این مالیات قبل از سال 2023 چیزی حدود 0.5 درصد بود اما طبق قانون جدید وضع شده در سال 2023 این مالیات باید با نرخ 6 درصد پرداخت شود. تمبر مالیاتی را باید با نرخ 6 درصد از قیمت فروش و به اداره امور مالیاتی کشور قبرس شمالی پرداخت کنید.

مالیات ملک در قبرس شمالی

مالیات بر املاک برای فروشندگان ملک در قبرس شمالی

مالیات ملک در قبرس شمالی برای فروشندگان املاک چند نوع است که اولی مالیات بر عایدی سرمایه نام دارد. روند این مالیات به این شکل است که اگر شما ملکی را در قبرس شمالی بفروشید و از فروش آن مبلغی را به عنوان سود به دست آورید باید مالیاتی را بر سود حاصل شده از این معامله بپردازید. نرخ پرداخت این مالیات 20 درصد از سرمایه است که ممکن است نسبت به ارزش ملک کم یا زیاد شود. مالیات بعدی که در معاملات املاک باید پرداخت شود مالیات پاکیزگی است که عواملی مثل تمیز کردن منطقه محلی، جمع آوری زباله‌ های ملک، تمیز کردن جاده‌ ها و حیاط و محافظت از فضای سبز منطقه را شامل می‌ شود. مبلغ این مالیات ثابت است و به پرداخت شارژ ساختمان در ایران شباهت دارد.

مالیات دیگری که کشور قبرس شمالی وضع کرد، مالیاتی بود که قبرس شمالی با نرخ 0.4 درصد برای فروش مسکن و در حمایت از پناهندگان قبرسی در نظر گرفت. این مالیات پس از اینکه تعدادی پناهجو بعد از تهاجم ترکیه به قبرس شمالی پناهنده شدند و در ماه نوامبر سال 2022 برای حمایت از مسکن این پناهجویان قبرسی وضع شد.

این مالیات را فروشنده ملک در قبرس باید با نرخ 0.4 درصد پرداخت کند و این مالیات برای فروش مستقیم ملک و املاک و فروش سهام در شرکت‌های مستقیم و غیر مستقیم در قبرس شمالی قابل پرداخت است.

سخن آخر

در این مطلب با قوانین مالیات ملک در قبرس شمالی وضع شده بر املاک در کشور زیبای قبرس شمالی آشنا شدید تا اگر بخواهید ملکی را در این کشور خریداری کنید از مقررات جدید و قدیم مالیاتی در این کشور اطلاع داشته باشید.

همچنین مقررات جدیدی که در مالیات بر دارایی در سال 2023 وضع شد هم فهمیدید و حال می‌ توانید برای خرید ملک در قبرس شمالی تصمیم‌ گیری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *